Aktualności
Program #Ogarniam życie zachęca młodych – warto być aktywnym!
Miejski program #Ogarniam życie startuje po raz trzeci. I podkręca tempo – zaproszenie do współpracy otrzyma nawet 75 szkół, pojawią się też nowe pomysły. Będą m.in. ciekawe tematy projektów konkursowych, czwartki z lekkoatletyką czy webinary i warsztaty dla nauczycieli. W Teatrze Ludowym odbyło się spotkanie inauguracyjne, poprzedzające rekrutację do kolejnej odsłony działań angażujących dzieci i młodzież.
Miejski program #Ogarniam życie znów zainspiruje społeczności szkół podstawowych i ponadpodstawowych do podjęcia ciekawych aktywności wspierających rozwój i kondycję psychiczną dzieci i młodzieży. Z pomocą nauczycieli i opiekunów oraz przy merytorycznym wsparciu miejskich jednostek młodzi krakowianie będą realizować dziesiątki autorskich projektów adresowanych do swoich rówieśników. Pozytywny przekaz programu ma w ten sposób szansę dotrzeć do całych społeczności szkolnych – daje poczucie sprawczości, wzmacnia więzi koleżeńskie i uczy pomagać sobie nawzajem.
Wspierająca rola szkoły
W trzeciej edycji poszerzy się grono uczestników – do działań, które będą realizowane w roku szkolnym 2024/2025, organizatorzy chcą zaprosić od 60 do 75 samorządowych szkół podstawowych i ponadpodstawowych. W najbliższych tygodniach ruszy rekrutacja.
Do udziału w kampanii zachęca zastępczyni prezydenta Krakowa Maria Klaman. – Młodzi ludzie zmagają się dziś z wieloma problemami i dlatego tak ważne jest, aby także szkoła była miejscem, w którym mogą porozmawiać o swoich troskach, zwrócić się o pomoc czy radę. To jest trudne i wymaga odwagi, ale rolą nauczycieli i wszystkich osób zaangażowanych w edukację jest zadbanie o przyjazną przestrzeń i poczucie bezpieczeństwa, bo jeśli uczniowie będą wiedzieli, że tu, w szkole, mają wokół siebie sojuszników, to wtedy my, dorośli, będziemy mogli im towarzyszyć, wspierać, reagować – mówiła w trakcie inauguracyjnego spotkania Maria Klaman.
– Kampania #Ogarniam życie i wszystko, co wydarza się dzięki niej, przynosi wiele radości, uśmiechu, energii, satysfakcji i zabawy, ale ma też właśnie taki cel, jak budowanie dobrego kontaktu i wspierającej komunikacji między uczniami i nauczycielami – pokreśliła zastępczyni prezydenta. Dodała też, że w programie pojawią się dodatkowe propozycje związane z dobrostanem nauczycieli.
Co nowego?
Integralną częścią uczniowskich projektów są konkursy na organizację przedsięwzięcia na terenie danej szkoły. W trzeciej edycji do konkursów przystąpią także najmłodsze klasy szkół podstawowych (II–IV), tematyka konkursowa obejmie m.in. takie zagadnienia, jak cyberbezpieczeństwo i zagrożenia w sieci (klasy VII), a także mediacje rówieśnicze (klasy II i III szkół ponadpodstawowych). Nowością będą też lekkoatletyczne czwartki dla szkół biorących udział w kampanii. Odbędą się również warsztaty dla uczniów prowadzone przez pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 oraz Miejskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień. W tej edycji z propozycji szkoleniowych (w tym webinarów) będą mogli skorzystać także nauczyciele, psychologowie i pedagodzy.
#Ogarniam życie, czyli projektuję świat wokół
Miejski program #Ogarniam życie zrodził się z troski o kondycję i bezpieczeństwo psychiczne dzieci i młodzieży. Ma kierować uwagę młodych ludzi ku aktywnościom, które wzmacniają ich wewnętrzny potencjał, rozwijają kreatywność, dają poczucie sprawczości. Ważne jest, żeby w życiu młodych ludzi znalazło się miejsce na zgłębianie zainteresowań, sport i rekreację, uczestnictwo w kulturze, budowanie więzi (przyjacielskich, rodzinnych, międzypokoleniowych), zaangażowanie społeczne czy zdrowe nawyki (żywieniowe, ale i równowaga między pracą, nauką, rozrywką i odpoczynkiem).
Ideą kampanii jest więc dać dzieciom i młodzieży wiedzę i narzędzia, dzięki którym mogą rozpoznać, a potem zgłębiać swoje zainteresowania – z korzyścią dla siebie, rówieśników i całej szkoły. Podstawową formą działania jest praca projektowa, która jak podkreślają pedagodzy, przynosi wiele konkretnych korzyści: umiejętności nabywane tą drogą lepiej się utrwalają i częściej wykorzystujemy je w praktyce, dodatkowo uczymy się rozwiązywania problemów, twórczego myślenia, zarządzania czasem, samodyscypliny, pracy w zespole, wreszcie: wspólnie pokonujemy trudności, potrafimy dzielić się zadaniami i końcowym sukcesem.
Uczniowskie projekty powstają i są realizowane we współpracy z miejskimi instytucjami, jednostkami i spółkami. Uczniowie zapoznają się z ich ofertą i zainspirowani daną tematyką, projektują autorskie działania na terenie szkoły adresowane do całej społeczności. Stają się tym samym ambasadorami projektu pośród swoich kolegów i koleżanek. Przykładowe realizacje z poprzednich edycji to: założenie szkolnego ogródka, nagranie filmu, organizacja zawodów sportowych, gry miejskiej. Dzięki takim inicjatywom dzieci i młodzież mogą przekonać się i poczuć, że kondycja psychiczna zależy w dużej mierze od nas samych, od naszej aktywności i od tego, po jakie inspiracje sięgamy. Ważne jest też, abyśmy odczuwali satysfakcję i dumę z naszych działań.
Projekt prowadzi Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 2 w Krakowie, w koordynacji z Miejskim Centrum Profilaktyki Uzależnień w Krakowie. Stałymi partnerami są Wydział Edukacji UMK, Krakowski Szkolny Ośrodek Sportowy im. Szarych Szeregów w Krakowie, Zespół Placówek Resocjalizacyjno-Socjoterapeutycznych Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Krakowie, a od tego roku również Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Krakowski Ośrodek Terapii.
W działania realizowane na rzecz szkół oraz wspólnie ze szkołami zaangażowanych jest szereg miejskich jednostek, instytucji i spółek, w tym Straż Miejska, Zarząd Zieleni Miejskiej, Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, Wodociągi Miasta Krakowa, Zarząd Infrastruktury Sportowej, Centrum Symbioza, Biblioteka Kraków, Muzeum Fotografii, Klub Kultury Nowa Huta, Pałac Krzysztofory, Młodzieżowy Dom Kultury „Dom Harcerza”, Zespół Szkół Poligraficznych.
Fot. Bogusław Świerzowski / www.krakow.pl