Aktualności

23.08.2024

Wyjątkowy historyczny wagon N po modernizacji wyjedzie na Krakowską Linię Muzealną

 


 

W piątek, 23 sierpnia na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze został zaprezentowany wyjątkowy wagon historyczny – jedyny taki model tramwaju N, eksploatowany w latach 60. i 70. ubiegłego wieku w  Krakowie. Projekt przebudowy tego wagonu został opracowany przez Instytut Gospodarki Komunalnej w Warszawie na początku lat 60. Był to pewnego rodzaju eksperyment – do przebudowy popularnego modelu N zostały wykorzystane elementy produkowanego wówczas wagonu 13N. To miało być remedium na posiadany przez polskie miasta, w tym Kraków, przestarzały tabor.

Co się zmieniło? Po pierwsze zaplanowano zmiany w wykończeniu tramwaju z myślą o komforcie pasażerów. Podłoga została pokryta gumą na jednym poziomie. Pojawiły się miękkie wyściełane dermą siedzenia. Z kolei dzięki zamykanym elektrycznie drzwiom w tym tramwaju zwiększono również bezpieczeństwo przewożonych pasażerów. Pomyślano także o komforcie pracy motorniczego i konduktora – każdy z nich zyskał fotel i możliwość wykonywania pracy na siedząco, co wcześniej nie było możliwe.

 - Krakowski wagon N został przebudowany w 1962 roku, ale dopiero z początkiem 1963 roku rozpoczęto jego próby na ulicach i po licznych zmianach rozpoczęto jazdę z pasażerami. Wagon nr 9 był jedynym tego typu pojazdem w Krakowie, ale na jego podstawie powstało wiele podobnych rozwiązań w Polsce. W 1972 roku tramwaj został wycofany z ruchu i poddany kolejnej przebudowie. Do 2023 roku pełnił funkcję pługu do odśnieżania w zajezdni tramwajowej w Podgórzu – przypomniał podczas prezentacji wagonu Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Co ciekawe w prezentacji wagonu wziął udział przedstawiciel poznańskiego przewoźnika – Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK w Poznaniu sp. z o.o. Nie jest to przypadek. To właśnie w Poznaniu przebudowo sporą liczbę tramwajów według tego wzorca, nie tylko silnikowych, ale także doczepnych.

Tym wyjątkowym tramwajem N pasażerowie będą mogli podróżować już w najbliższą niedzielę, 25 sierpnia. N-ka wyjedzie na linię nr 0, i będzie się można nią przejechać na trasie z ul. św. Wawrzyńca do pętli Cichy Kącik. W swój pierwszy kurs wyjedzie z przystanku Dajwór o godz. 11.09. Ostatnia szansa na przejazd N-ką będzie z pętli Cichy Kącik o godz. 17.17.

W ostatnią niedzielę sierpnia na ulice wyjadą także zabytkowe autobusy: Scania CR111, Scania 113ALB, Scania 113CLL i Ikarus 280. Będą kursować na specjalnej, przyspieszonej linii nr 514. Trasa tej linii będzie następująca: Czerwone Maki P+R – ul. Czerwone Maki, ul. Bobrzyńskiego, ul. Grota-Roweckiego, ul. Kapelanka, ul. Monte Cassino, ul. Konopnickiej, Al. Krasińskiego, Al. Mickiewicza, Al. Słowackiego, Al. 29 Listopada, ul. Opolska, ul. Mackiewicza, ul. Siewna, Al. 29 Listopada – Górka Narodowa P+R. Linia będzie kursować w godzinach od 10.00 do ok. 18.00 z częstotliwością co 30 minut.

Szczegółowy rozkład jazdy linii nr 0 i 514 jest dostępny na stronie www.mpk.krakow.pl