Aktualności

11.07.2024

Miniautobus elektryczny King Long na testach w Krakowie

Przez dwa tygodnie od 12 do 25 lipca MPK SA w Krakowie będzie testowało miniautobus elektryczny PEV6 marki King Long. To pierwsze testy tak małego autobusu zeroemisyjnego w Krakowie. Tym samym będzie to okazja, aby elektrycznym autobusem przejechali się mieszkańcy takich rejonów miasta jak Podgórki Tynieckie, Grębałów, Zesławice czy Rybitwy. Mały autobus będzie bowiem kursował tam, gdzie obecnie są wysyłane najmniejsze pojazdy, które w swojej flocie posiada MPK. Będzie to więc linia nr 116 (Czerwone Maki P+R – Podgórki Tynieckie), 176 (Kostrze OSP – Bodzów), 180 (Os. Na Stoku – Grębałów), 198 (Mistrzejowice – Zakole) oraz rejon obsługiwany przez Tele-busa.

Jeszcze przed rozpoczęciem testów, 11 lipca autobus PEV6, razem z innym, nieco większym autobusem PEV9 King Longa, został zaprezentowany na placu przy Barbakanie.

- Dokładnie z tego miejsca, ponad 10 lat temu wyjechały autobusy elektryczne, aby wozić mieszkańców Krakowa na pierwszej w Polsce regularnej linii obsługiwanej wyłącznie przez zeroemisyjne pojazdy. Od tego czasu do floty MPK dołączyło 121 elektryków, różnej długości – ok. 9 m, 12 m i przegubowe 18-metrowe – mówił podczas prezentacji Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Dzięki testom miniautobusu King Longa, mieszkańcy przez najbliższe dwa tygodnie będą mogli podróżować pojazdem zeroemisyjnym o długości 6 m i wadze niecałych 5 ton. To będzie też okazja dla MPK, aby sprawdzić ten niewielki pojazd na tych trasach, gdzie nie mogą kursować większe autobusy elektryczne.

- Ten autobus to nie tylko nowoczesne rozwiązania technologiczne, ale także odpowiedź na wyzwania, przed którymi stoi współczesny transport publiczny. To pojazd, który łączy w sobie ekologię, komfort i wydajność, oferując mieszkańcom Krakowa i turystom najwyższą jakość podróży – powiedział Paweł Dzikowski, prezes zarządu EV Motors Sp. z o.o., wyłączny dystrybutor marki King Long.

Co wyróżnia miniautobus PEV6? Przede wszystkim małe rozmiary, dzięki którym autobus jest bardzo zwrotny i łatwy w manewrowaniu w ciasnych uliczkach. Niskopodłogowa konstrukcja, która poza miejscem dla osoby na wózku inwalidzkim i wygodnie rozkładaną rampą, posiada także miejsca dostępne z niskiej podłogi.

Zgodnie z informacją producenta, bateria bezkobaltowa, o pojemności 89 kWh, wykonana w najnowszej technologii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowa) gwarantuje wysoką skuteczność oraz żywotność, czego potwierdzeniem jest aż 8-letnia gwarancja. Szybki czas ładowania autobusu z mocą nawet 120 kW gwarantuje (przy zastosowaniu ładowarki o odpowiedniej mocy) naładowanie baterii w czasie poniżej 1 godziny.

Autobus jest wyposażony w nowoczesne rozwiązania technologiczne wspomagające także pracę kierowcy, np. inteligentny system odzyskiwania energii z funkcją DSAC, system elektronicznych lusterek i kamer 360”. W miniautobusie może jednocześnie podróżować 22 pasażerów, z czego 12 na miejscach siedzących.