Aktualności

13.05.2024

Kraków wybrany na miejsce prapremierowego pokazu wodorowego autobusu Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell

Kraków został wybrany na miejsce prapremierowego pokazu autobusu Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell zasilanego wodorem. Firma Daimler Buses Polska zdecydowała, że pokaże swój nowoczesny pojazd w zajezdni autobusowej Płaszów MPK SA w Krakowie. Pokaz został zorganizowany w poniedziałek, 13 maja z udziałem przedstawicieli miejskich przewoźników z całej Polski.

To nie przypadek, że to zajezdnia MPK w Krakowie została wybrana na miejsce tego pokazu, bo to właśnie tam od czerwca 2022 roku są eksploatowane autobusy zasilane wodorem i to tam stanęła pierwsza w Polsce stacja Orlenu do tankowania wodoru.

- Bardzo się cieszymy, że to właśnie Kraków został wybrany na miejsce tego pokazu. Nasze przedsiębiorstwo już od prawie dwóch lat eksploatuje autobusy zasilane wodorem różnych producentów. Zdobyte przez nas doświadczenie pozwoli na rozwój floty autobusów wodorowych w Krakowie wraz z przygotowaniem niezbędnej do tego infrastruktury – powiedział podczas prezentacji wiceprezes MPK Mariusz Szałkowski.

Warto przypomnieć, że krakowski przewoźnik złożył już wniosek o dofinasowanie zakupu 10 autobusów wodorowych. Gdy tylko ten wniosek uzyska akceptację, zostanie ogłoszony przetarg na dokonanie zakupu. Jednocześnie zarząd MPK w Krakowie już zaakceptował projekt przygotowania nowej zajezdni do obsługi autobusów zasilanych wodorem.

Zaprezentowany w zajezdni MPK w Krakowie wodorowy autobus Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell potrafi na trasie o średnich wymaganiach pokonać nawet do 400 km. Podstawą jest tu napęd bateryjno-elektryczny. Ogniwo paliwowe o mocy 60 kW, będące wodorowym generatorem prądu, służy do zwiększenia zasięgu. Dzięki korzystnemu rozkładowi masy technologia ta umożliwia uzyskanie dużej zdolności przewozowej. Ze względu na duży zasięg nie przewiduje się doładowywania baterii na trasie. Ładowanie odbywa się zawsze w zajezdni za pomocą złącza plug-in. Pojazd zaspokaja zatem wysokie wymagania przewoźników dotyczące zasięgu, w związku z czym może bezproblemowo zastąpić autobusy miejskie z silnikami spalinowymi.  

Autobus eCitaro fuel cell jest pierwszym Citaro wyposażonym w ogniwa paliwowe, które wykorzystują wodór i tlen z powietrza do generowania energii elektrycznej dla silników elektrycznych podczas jazdy. Daimler Buses zdecydował o zastosowaniu napędu z baterią o dużej pojemności i kompaktowym ogniwem paliwowym. Ogniwo wodorowe eCitaro fuel cell nie służy tu zatem jako główne źródło energii, a jedynie do zwiększenia zasięgu. Ponadto, eCitaro fuel cell - w przeciwieństwie do pojazdów napędzanych czystym wodorem z niewielką baterią buforową - jest w stanie znacznie lepiej magazynować w swoich dużych bateriach energię odzyskiwaną w ramach rekuperacji. I właśnie w ruchu miejskim, gdzie autobus często musi zwalniać, zwłaszcza zaś w miejscach o wymagającej topografii, ma to znaczący wkład w ogólny bilans oszczędności osiąganych przez eCitaro fuel cell. Wreszcie, duża pojemność baterii pozwala na wykorzystanie dużej mocy napędowej na dłuższych dystansach, na przykład na wzniesieniach terenu w obszarach górskich, bez konieczności pracy ogniwa paliwowego w górnym, a tym samym nieefektywnym zakresie mocy.

Dzięki inteligentnemu systemowi sterowania przepływem energii z baterii i ogniwa paliwowego oraz optymalnemu rozkładowi masy baterii, a także ogniwa paliwowego i komponentów instalacji wodorowej, w pełni elektryczny eCitaro fuel cell osiąga maksymalny zasięg bez konieczności doładowywania, jednocześnie umożliwiając zmaksymalizowanie zdolności przewozowej. To sprawia, że jest on nie tylko praktycznym, ale także wyjątkowo opłacalnym rozwiązaniem w komunikacji miejskiej,
w której kursy realizowane są na dużych odległościach. Mercedes-Benz eCitaro fuel cell jest zatem idealnym uzupełnieniem dla operatorów posiadających już w swych flotach pojazdy bateryjno-elektryczne, którzy chcą obsługiwać swoje długie trasy bez doładowywaniai bez angażowania dodatkowych autobusów.

W stosowanych ogniwach paliwowych Daimler Buses wykorzystuje sprawdzony już moduł, ale w jego najnowszej wersji. Pochodzi on od Toyoty i należy już do drugiej generacji. Jest to wersja cechująca się wysoką wydajnością, a jej moc maksymalna wynosi 60 kW. W eCitaro fuel cell ogniwo działa bardzo efektywnie w zakresie optymalnego punktu przy około 20 kW. W eCitaro fuel cell wodór wykorzystywany jest w postaci gazowej i znajduje się pod ciśnieniem 350 bar. W autobusie 12-metrowym stosowanych jest pięć zbiorników, których całkowita pojemność pozwala zabrać w trasę 25 kg wodoru. Natomiast w autobusie przegubowym, w zależności od życzenia klienta, znajduje się sześć lub siedem zbiorników mieszczących 30 lub 35 kg wodoru. Dzięki regulacji przyśpieszenia eCitaro fuel cell pomaga także kierowcy w oszczędzaniu energii podczas jazdy oraz wpływa na łagodny i przyjazny dla pasażerów styl jazdy.