Aktualności

05.02.2024

MPK ogłosiło przetarg na wymianę baterii w siedmioletnich autobusach elektrycznych

 


Ogłoszony przez krakowskiego przewoźnika pod koniec stycznia przetarg dotyczy przeprowadzenia tzw. retrofitu baterii, czyli modyfikacji, których celem jest podniesienie parametrów baterii elektrycznych w 20 autobusach marki Solaris z 2017 roku (17 autobusów o długości 12 m i trzy przegubowe). Autobusy są eksploatowane od siedmiu lat, tym samym pojemność baterii, w które zostały wyposażone, uległa zmniejszeniu. Od tego czasu nastąpił także znaczy rozwój technologii bateryjnej i dzisiaj jest ona znacznie wydajniejsza niż jeszcze kilka lat temu. Po wymianie baterii zasięg autobusów elektrycznych na jednym ładowaniu ma wynieść co najmniej 150 km.

Podmiot, który zdobędzie zamówienie będzie miał za zadanie wprowadzić rozwiązania technologiczne pozwalające na osiągnięcie wyższych parametrów użytkowych baterii tj. zdolności magazynowania energii elektrycznej co najmniej 210 kWh dla autobusu Solaris U12E i co najmniej 280 kWh dla autobusu Solaris U18E. Oprócz tego wykonawca będzie musiał przeprowadzić m.in. montaż dodatkowej niezbędnej instalacji elektrycznej niskiego i wysokiego napięcia  oraz aktualizację oprogramowania zarządzania procesem ładowania. Musi to oczywiście uwzględniać dwa rodzaje ładowania baterii - przez wtyczkę i pantograf (zarówno ładowanie wolne jak i szybkie).

Retrofit baterii został zaplanowany na najbliższe cztery lata, a wykonawca będzie miał maksymalnie 6 tygodni na prace przy jednym autobusie (poza pierwszym autobusem, na który przewidziano 12 tygodni). Gwarancja na wykonane prace wyniesie 3 lata. Otwarcie ofert zaplanowano na 26 lutego.

Warto podkreślić, że to kolejne już działanie MPK SA w Krakowie, którego celem jest zwiększenie efektywności autobusów elektrycznych. Przypomnijmy, że MPK cały czas planuje również budowę nowych stacji do szybkiego ładowania autobusów elektrycznych, które będą zlokalizowane w różnych punktach miasta.