Aktualności

03.01.2024

110 Lajkoników, nowe autobusy elektryczne i linia do Górki Narodowej – podsumowujemy 2023 rok w krakowskiej komunikacji miejskiej

Rok 2023 to zdecydowanie czas rewolucji we flocie tramwajowej MPK SA w Krakowie. Do Krakowa dotarły wszystkie ze 110 nowych Lajkoników. Dzięki temu już ok. 90 proc. tramwajów krakowskiego przewoźnika to wagony z niską podłogą. W efekcie realizacji tego zamówienia, po 48 latach z zajezdni tramwajowej Nowa Huta zniknęły wszystkie wagony 105N wykorzystywane w ruchu regularnym. Te zmiany odczuwają pasażerowie – nowoczesne wagony zastąpiły wysłużone tramwaje wysokopodłogowe m.in. na linii nr 22 kursującej do Nowej Huty, a na linię nr 8 mogły zostać wysłane dłuższe tramwaje. Gdy dodamy do tych działań ogłoszenie w grudniu 2023 roku przetargów na zakup do 90 nowych tramwajów będziemy mieć pełny obraz zmian w taborze krakowskiego przewoźnika. To co istotne dla pasażerów, szczególnie tych z ograniczoną mobilnością, realizacja tego zamówienia sprawi, że po ulicach Krakowa będą kursować wyłącznie tramwaje niskopodłogowe i z klimatyzacją.

Bardzo ważnym wydarzeniem dla pasażerów było w 2023 roku otwarcie linii tramwajowej do Górki Narodowej, której budowę nadzorował Zarząd Inwestycji Miejskich. Na tej niezwykle ważnej trasie dla mieszkańców północnej części miasta, niskopodłogowe tramwaje zaczęły kursować na liniach nr 18 i 50. O popularności tej trasy świadczy fakt, że przez pierwsze trzy miesiące z połączeń tramwajowych skorzystało tam blisko 1,6 mln pasażerów. O skali zmian w zakresie komunikacji tramwajowej świadczy to, że w roku 2023 tramwaje MPK pokonały o ponad 400 000 km więcej w porównaniu do roku 2022.

 

Mieszkańcy Krakowa zyskali w 2023 roku nie tylko nowe tramwaje, ale także autobusy. Do stolicy Małopolski w ubiegłym roku dotarły 42 autobusy elektryczne, w tym pierwsze w Polsce bezemisyjne pojazdy marki Irizar. Dzięki tym dostawom mieszkańców Krakowa wozi już 121 autobusów elektrycznych. MPK SA w Krakowie powiększając flotę autobusów elektrycznych jednocześnie zwiększało liczbę ładowarek na terenie miasta. W 2023 roku krakowski przewoźnik uruchomił urządzenia do szybkiego ładowania w dwóch nowych lokalizacjach – na ternie pętli os. Kurdwanów oraz przy pętli Piaski Nowe. MPK SA kontynuowało także eksploatację autobusów zasilanych wodorem.

Warto podkreślić, że w 2023 roku zostało uruchomionych 8 nowych linii autobusowych, nie tylko w granicach miasta, ale także na trasach aglomeracyjnych. Od początku stycznia 2024 roku MPK SA w Krakowie na liniach autobusowych realizuje rekordową pracę przewozową wynoszącą ok. 130 000 km każdego dnia roboczego. Taka wartość dziennej pracy przewozowej w dni powszednie nie była wykonywana ani w 2022 roku, ani także bezpośrednio przed wybuchem pandemii w 2020 roku.

Podobnie jak w poprzednich latach MPK SA w Krakowie nagradzało swoich długoletnich pracowników, a także osoby które wykazały się odwagą i empatią udzielając pomocy osobom, które jej potrzebowały. W sumie różnego rodzaju nagrody i wyróżnienia w 2023 roku trafiły do prawie 250 pracowników.

Działania MPK SA w zakresie poprawy warunków pracy doceniły w 2023 roku instytucje zewnętrzne.  MPK SA w Krakowie znalazło się w gronie 39 przedsiębiorstw z całej Polski, które zakwalifikowały się do zestawiania „Najlepsi w bezpieczeństwie 2022”. Przygotował je Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy, który zajmuje się kompleksowo problematyką kształtowania warunków pracy.

MPK zostało także laureatem 49. edycji Ogólnopolskiego Konkursu Poprawy Warunków Pracy. Eksperci wyróżnili narzędzie informatyczne do prezentacji lokalizacji pojazdów komunikacji miejskiej dla pracowników MPK S.A. w Krakowie. Celem konkursu jest inspirowanie i upowszechnianie wyników prac naukowo-badawczych, rozwiązań technicznych i technologicznych, a także przedsięwzięć organizacyjnych i edukacyjnych prowadzących do poprawy warunków pracy.

Rok 2023 to także początek kampanii „Bądź wrażliwy - ustąp miejsca”. Ta edukacyjna kampania ma zwrócić uwagę na potrzebę wzajemnej życzliwości i wrażliwości w komunikacji miejskiej i ma zachęcać do ustępowania miejsca siedzącego w krakowskich tramwajach i autobusach pasażerom z ograniczoną mobilnością - seniorom, kobietom w ciąży, opiekunom jadącym z małymi dziećmi i osobom chorym.