Aktualności

13.12.2023

Małe autobusy Solarisa będą wozić pasażerów

W środę, 13 grudnia, punktualnie o godzinie 12.00 zostały zaprezentowane nowe autobusy typu midi wyprodukowane przez firmę Solaris Bus & Coach. Prezentacja odbyła się w zajezdni autobusowej Bieńczyce, bo to właśnie tam będą stacjonować te małe, ok. 9 metrowe pojazdy. Z niej będą wyjeżdżać na linie.

- Autobusy midi będą wykorzystywane na trasach o mniejszym napełnieniu oraz tam gdzie ze względu na wąskie ulice i drogi nie mogą przejechać standardowe autobusy. O tym, że tego rodzaju pojazdy są potrzebne w Krakowie świadczy chociażby uruchomiona zaledwie kilka dni temu linia nr 180 kursująca z os. Na Stoku do Grębałowa, która jest obsługiwana przez najmniejsze pojazdy jakie posiadamy. To potwierdza, że Kraków potrzebuje różnorodnego rodzaju taboru, nie tylko przegubowych, ale także małych autobusów – mówił Mariusz Szałkowski, wiceprezes MPK SA w Krakowie. 

Za dostawę czterech nowych pojazdów w formie leasingu odpowiadało konsorcjum firm Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. oraz Millennium Leasing Sp.

Wszystkie autobusy są niskopodłogowe, wyposażone w platformę dla osób poruszających się na wózkach, klimatyzację i monitoring. Silniki autobusów spełniają  europejską normę Euro 6. Obecnie MPK SA w Krakowie posiada już 40 pojazdów typu midi. Przypomnijmy, że MPK czeka jeszcze na dostawę czterech nowych autobusów mini, których długość nie przekracza 8 m.

Prezentacji nowych autobusów wyjątkowo towarzyszył pokaz historycznego autobusu MAN SL 200 o numerze taborowym 16005, który został wyremontowany przez pracowników MPK SA w Krakowie.

Autobusy Man SL200 produkowane były w latach 1973 - 1986 w fabryce Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG (M.A.N.) w Norymberdze.  Na krakowskich ulicach pojawiły się na początku 1990 roku, kiedy to krakowskie MPK z Norymbergii otrzymało cztery używane pojazdy tego typu wraz tramwajami T4 oraz B4. Autobusy MAN były pierwszymi autobusami zza zachodniej granicy eksploatowanymi przez przedsiębiorstwa komunikacyjne w Polsce. Były też pierwszymi w Krakowie autobusami z automatyczną skrzynią biegów. Wszystkie egzemplarze stacjonowały na zajezdni Bieńczyce gdzie posiadały numery 16601, 16602, 16603 oraz 16604. Najczęściej wysyłane były na linie numer 125, 153 czy 198. W roku 1996 zakończono eksploatację tych pojazdów. Pojazd o numerze 16604 został zachowany, jako muzealny i znajduje się w zasobach Muzeum Inżynierii i Techniki.