Aktualności

27.09.2023

100. Lajkonik gotowy do wyjazdu na linię



 

W środę, 27 września po zakończonych testach i badaniach został odebrany 100. Lajkonik. Tak się złożyło, że ten wagon trafi do zajezdni w Nowej Hucie i to z niej jeszcze w tym tygodniu wyjedzie na linię wozić pasażerów.

Na liczbę 100 Lajkoników, które ma już MPK, składa się 50 wagonów z pierwszego kontraktu realizowanego przez krakowskiego przewoźnika w latach 2019-2021 oraz 50 lajkoników z drugiego zamówienia, które jest obecnie realizowane (do zakończenia tego kontraktu pozostał odbiór jeszcze tylko 10 wagonów). 

Przypomnijmy, że nowe Lajkoniki II po raz pierwszy wyjechały na regularne linie 24 listopada 2022 roku. W nowych tramwajach jest więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach. Tramwaje są wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, kamery oraz porty USB do ładowania smartfonów.

 

Kraków zamówił w sumie 110 nowoczesnych, niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów Lajkonik. Nowe tramwaje umożliwią wycofywanie z ruchu kolejnych wagonów wysokopodłogowych. Wszystko po to, aby na wszystkich krakowskich liniach kursowało coraz więcej pojazdów z niską podłogą. Widocznym efektem zmian w taborze tramwajowym, szczególnie w Nowej Hucie, jest m.in. wycofanie po 48 latach wszystkich wagonów 105N z zajezdni Nowa Huta oraz skierowanie na linię nr 22 (Borek Fałęcki - Kopiec Wandy) wyłącznie nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów.

Już teraz tramwaje z niską podłogą stanowią prawie 90 proc. całej floty tramwajowej MPK SA w Krakowie. Ponad 80 proc. tramwajów jest też wyposażonych w klimatyzację. Te liczby to efekt nie tylko zamawiania przez ostatnie 25 lat nowych wagonów Bombardiera, Krakowiaków i Lajkoników, ale także modernizacji starszych wagonów. Dzięki temu pasażerowie zyskali m.in. 40 tramwajów EU8N z niską podłogą i klimatyzacją oraz 28 dwukierunkowych tramwajów GT8N, również wyposażonych w niską podłogę i klimatyzację.

Obecnie MPK prowadzi także intensywne prace, których celem jest wyposażenie wszystkich wagonów NGT6 w klimatyzację. W tym roku zakończy się montaż tych systemów w 24 tramwajach trzeciej serii tych pojazdów. Na przyszły rok zaplanowany jest montaż systemów chłodzących w 12 wagonach drugiej serii NGT6.