Aktualności

10.09.2023

Tramwaj K z poznańską przyczepą oraz zabytkowe autobusy kursowały na Krakowskiej Linii Muzealnej

 

W niedzielę, 10 września na Krakowskiej Linii Muzealnej po raz drugi w tym roku kursował warszawski tramwaj K. Tym razem jednak jechał w składzie z poznańskim wagonem doczepnym ND, który trafił do Krakowa w ramach wymiany z MPK Poznań.

 

Zachęcamy do przejazdu tymi historycznymi tramwajami. Warszawski wagon typu K został wyprodukowany w 1941 roku. Był częścią dużego zamówienia obejmującego 60 tramwajów, które w 1939 roku złożyła Warszawa. Niestety wybuch II Wojny Światowej sprawił, że nie trafiły one do stolicy Polski, tylko zostały wykupione przez berlińskiego przewoźnika. Tam woziły pasażerów do zakończenia wojny. W końcu jednak w 1945 ocalałe tramwaje udało się sprowadzić do Warszawy, gdzie po modernizacji służyły mieszkańcom do połowy lat siedemdziesiątych. Jeden z nich został zakupiony przez krakowskiego przewoźnika w 2017 roku i poddany renowacji. Z kolei poznański wagon ND to tramwaj wyprodukowany w Sanockiej Fabryce Wagonów i doprowadzony do stanu fabrycznego. Wagony z tej fabryki były pierwszymi wagonami generacji N, które zostały dostarczone do Poznania w 1951 roku. Remont tego wagonu, który w 1984 roku został zdjęty z ewidencji ruchu osobowego, i przekwalifikowany na wagon szkoleniowy kończąc służbę w 1992 roku, rozpoczął się w 1996 roku  i trwał do końca 2012 roku.

W niedzielę linia nr 0 kursuje na trasie z przystanku Dajwór do Cichego Kącika. Szczegółowy rozkład jazdy linii nr 0 jest dostępny na stronie internetowej www.mpk.krakow.pl.

Najbliższa niedziela to była także okazja do podróży zabytkowymi autobusami. Kursowały one na specjalnej linii nr 584 na trasie:

  • Prądnik Czerwony – Strzelców – Lublańska – Młyńska – Pilotów – Olszyny – Brodowicza – al. Beliny-Prażmowskiego – al. Powstania Warszawskiego – Grzegórzecka – Dietla – Starowiślna – Na Zjeździe – Limanowskiego – Podgórze SKA

Linię obsługiwały wyjątkowe autobusy: Scania 113 ALB, Jelcz M120M, Scania 113 CLL oraz Ikarus 280. 

Opłata za przejazd Krakowską Linią Muzealną jest zgodna z obowiązującą taryfą biletową w I strefie. Na linii 0 zachowują ważność bilety okresowe wykupione na wszystkie linie. Obsługę konduktorską w pojazdach zabytkowych zapewnia Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych. Będą oni wręczać pasażerom specjalne pamiątkowe bilety.

 

fot. P. Recław