Aktualności

30.05.2023

Kraków wymienił się historycznymi tramwajami z Poznaniem i Warszawą

Tegoroczna, 21. edycja Krakowskiej Linii Muzealnej, która rozpocznie się już 4 czerwca, będzie wyjątkowa. Mieszkańcy Krakowa oraz turyści będą mogli podróżować i zwiedzać miasto nie tylko krakowskimi pojazdami historycznymi, ale także zabytkowymi tramwajami z Poznania i Warszawy.

Stało się to możliwe dzięki współpracy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie z MPK w Poznaniu i Tramwajami Warszawskimi, które zdecydowały się wymienić na okres wakacyjny swoimi historycznymi pojazdami. Dzięki temu do Krakowa trafił zabytkowy poznański tramwaj doczepny ND. Ten typ wagonów został wyprodukowany przez Sanocką Fabrykę Wagonów i były to pierwsze wagony generacji N dostarczone do Poznania w 1951 roku. Z kolei z Krakowa wyjechał do Poznania wagon doczepny KSW z lat 40-tych XX wieku, który został odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie (przypomnijmy, że to już kolejna wymiana historycznych tramwajów z tym miastem  - w ubiegłym roku do Krakowa trafił poznański wagon 102N, a do Poznania krakowski 4N).

W tym roku MPK SA w Krakowie rozpoczęło współpracę także z Warszawą.  W efekcie po raz pierwszy dojdzie do wymiany zabytkowych wagonów między krakowskim przewoźnikiem a Tramwajami Warszawskimi. Do Warszawy wyjechał wagon SN4. To jeden z kilku wagonów, które trafiły do Krakowa z Eberswalde w 1941 roku. W zamian za ten wagon do MPK SA w Krakowie został dostarczony zabytkowy warszawski wagon N. Jest to wagon z ciekawą historią – stacjonował bowiem w trzech polskich miastach. Od 1949 roku kursował w Warszawie, od 1967 służył w Szczecinie, a w 1995 roku został wyremontowany przez Miejski Zakład Napraw Tramwajów w Krakowie, by znów trafić do Warszawy. Tam od 2002 roku obsługuje linię turystyczną T.

Współpraca MPK w Krakowie z przewoźnikami w Poznaniu i Warszawie ma na celu promocję historii pojazdów komunikacji miejskiej w Polsce. Wagony, którymi wymieniły się te trzy miasta, przez cały okres tegorocznych wakacji będą kursować na sezonowych liniach historycznych. Przejazd zabytkowymi pojazdami to nie tylko możliwość przekonania się jak wglądał miejski transport zbiorowy kilkadziesiąt lat temu, ale także znakomita okazja do zwiedzania Krakowa.

 

W tym roku sezon Krakowskiej Linii Muzealnej zapowiada się niezwykle ciekawie także pod względem tras, po których będą kursować historyczne pojazdy.

 

  • Po raz pierwszy zabytkowe tramwaje wyjadą już w najbliższą niedzielę, 4 czerwca, a na linii nr 0 pojawi się niezwykły pociąg złożony z trzech wagonów typu N – każdy z innego miasta – Warszawy, Krakowa i Poznania.
  • Sezon KLM zakończy się w ostatnią niedzielę września (24 września)
  • W okresie wakacji tramwajowa linia nr 0 (Dajwór-Cichy Kącik) będzie kursować w każdą niedzielę oraz w święto 15 sierpnia, co daje łącznie 18 dni, kiedy będzie można przejechać się „zerówką”.
  • Wzorem ubiegłych lat pojawi się także linia nr 15 na trasie Cichy Kącik – Pleszów, która kursować będzie 11 czerwca, 30 lipca i 3 września.
  • Nowością w tym sezonie będzie linia nr 23 na swojej trasie historycznej sprzed kilkunastu lat, łącząca Nowy Bieżanów i Borek Fałęcki. Jedyną zmianą w stosunku do tamtej trasy będzie przejazd przez zajezdnię tramwajową Podgórze w kierunku Borku Fałęckiego. Wszystko po to, aby pasażerowie w trakcie kursu mogli zobaczyć jak wygląda zajezdnia tramwajowa, a także przejechać się ulicą Rzemieślniczą, na co dzień nieużywaną w ruchu liniowym. Linia 23 będzie uruchamiana 2 lipca i 13 sierpnia.
  • Na krakowskie ulice wyjadą także zabytkowe autobusy kursujące na specjalnych liniach autobusowych. Będą one uruchamiane cztery razy: 25 czerwca, 23 lipca, 15 sierpnia i 10 września.
  • W niedzielę, 25 czerwca poza kursami historycznych autobusów została zaplanowana niespodzianka – w rejonie pętli autobusowej Kurdwanów zostanie przygotowana wystawa zabytkowych pojazdów technicznych z kolekcji MPK SA w Krakowie.


* * *
 

 

Poznański Wagon ND #436 

 

 

 

To jeden z dwóch w Polsce wagonów ND produkcji Sanockiej Fabryki Wagonów, doprowadzony do stanu fabrycznego. Wagony z tej fabryki były pierwszymi wagonami generacji N, które zostały dostarczone do Poznania w 1951 roku. Remont jedynego zachowanego wagonu (który w 1984 roku został zdjęty z ewidencji ruchu osobowego, i przekwalifikowany na wagon szkoleniowy kończąc służbę w 1992 roku) rozpoczął się w 1996 roku  i trwał do końca 2012 roku. Wpisaniu go do rejestru zabytków ruchomych możliwe było przywrócenie wszystkich elementów wyposażenia zgodnych z początkiem eksploatacji.

 

 

 

 

 

Warszawski wagon N #607 

Jest to wagon z dość ciekawą historią, w swojej karierze miał on możliwość wożenia pasażerów w aż trzech miastach – Warszawie, Szczecinie i Krakowie. Wóz nr 607 jest jednym z pierwszych wozów typu N, wyprodukowanych dla Warszawy. Z tego względu kursowanie rozpoczął on w 1949 roku, a stacjonował na terenie zajezdni „Wola”.