Aktualności
10 nowych autobusów MAN Lion’s Intercity będzie kursować na liniach aglomeracyjnych
Pasażerowie podróżujący na trasach aglomeracyjnych zyskali 10 nowych autobusów MAN Lion’s Intercity. Zaczną kursować od środy, 28 grudnia na liniach: 222 (Czyżyny Dworzec – Słomniki Osiedle), 301 (Nowy Kleparz – Niepołomice Dworzec), 232 (Czyżyny Dworzec - Goszcza Dworek) i 238 (Bronowice Małe – Młynka Pętla).
Nowe autobusy zostały zamówione z myślą o podmiejskich, dłuższych trasach. Pojazdy mają długość 13,2 m i dwie pary drzwi. To rozwiązanie sprawia, że w środku jest sporo miejsc siedzących, bo aż 46 (oraz dodatkowe 32 miejsca stojące). Każdy fotel jest wyposażony w pasy bezpieczeństwa. Wszystko po to, aby pasażerom na dłuższych aglomeracyjnych trasach bezpiecznie i wygodnie się podróżowało. Autobusy są także dostosowane do podróży osób z ograniczoną mobilnością – gwarantuje to w części niska podłoga, funkcja przyklęku, czyli obniżenia podłogi przez kierowcę oraz specjalna platforma dla osób poruszających się na wózkach.
Autobusy są wyposażone w klimatyzację, monitoring oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z tablic wyświetlających trasę przejazdu oraz głosowe zapowiadanie przystanków. Nowe pojazdy są wyposażone w silniki spełniające najwyższe normy Euro 6. W związku z tym, że będą wykorzystywane na dłuższych trasach aglomeracyjnych każdy z nich został wyposażony w koło zapasowe. Posiadają także haki holownicze, dzięki czemu mogą być wykorzystywane do ciągnięcia przyczepek rowerowych na liniach rekreacyjnych.
10 autobusów firmy MAN zostało zamówionych w formie leasingu przez Krak-Trans-Rem Sp. z o.o. (spółkę-córkę MPK SA).
Warto podkreślić, że autobusy marki MAN mają długą historię w Krakowie. Pierwsze autobusy MAN trafiły do Krakowa z Norymbergi w 1989 roku i były to pojazdy używane.
Pierwszy nowy MAN typu SG242 dotarł do Krakowa w maju 1992 roku i trafił do zajezdni w Czyżynach. Krakowski MAN był wtedy najprawdopodobniej pierwszym fabrycznie nowym autobusem zakupionym w tzw. krajach Europy Zachodniej, który trafił do Polski po przemianach gospodarczych, po 1989 roku. Co ciekawe jest to najprawdopodobniej najdłużej eksploatowany przez MPK SA autobus w Krakowie. W ciągu ponad dwudziestoletniej eksploatacji przejechał ponad 800 tys. km. Został wycofany z regularnego ruchu dopiero we wrześniu 2013 roku. Obecnie jest autobusem zabytkowym.
Kolejne autobusy tego producenta o nazwie MAN NG313 w liczbie 10 sztuk woziły pasażerów w Krakowie w latach 2001-2016.