Aktualności

02.09.2022

Warszawski wagon K kursował na linii 0


 

W niedzielę, 4 września na krakowskie ulice znów wyjechały zabytkowe tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tym razem pasażerowie mogli podziwiać Kraków podróżując wyjątkowym czerwonym wagonem K wraz z przyczepą KSW.

Warszawski wagon typu K został wyprodukowany w 1941 roku. Był częścią dużego zamówienia obejmującego 60 tramwajów, które w 1939 roku złożyła Warszawa. Niestety wybuch II Wojny Światowej sprawił, że nie trafiły one do stolicy Polski, tylko zostały wykupione przez berlińskiego przewoźnika. Tam woziły pasażerów do zakończenia wojny. W końcu jednak w 1945 ocalałe tramwaje udało się sprowadzić do Warszawy, gdzie po modernizacji służyły mieszkańcom do połowy lat siedemdziesiątych. Jeden z nich został zakupiony przez krakowskiego przewoźnika w 2017 roku i poddany renowacji.

Z kolei historyczny tramwaj doczepny typu KSW pochodzi z lat 40-tych XX wieku. Pierwszy prototypowy wagon KSW (Kriegs Strassenbahn Wagen) powstał w drugim kwartale 1943 roku, w wyniku realizacji projektu produkcji nowego ujednoliconego wagonu tramwajowego dla miast niemieckich. Do końca wojny, czyli do maja 1945 roku, wyprodukowano zaledwie 97 wagonów silnikowych w zakładach Fusch w Heidelbergu oraz 101 przyczep w zakładzie Uerdingen. Wyprodukowane wagony trafiły do siedemnastu niemieckich miast i okupowanej Europy (w tym do Gdańska, Katowic i Poznania). Co warto podkreślić, wagony z Katowic w 1947 roku stały się wzorem do  opracowania polskiej wersji zunifikowanego modelu, który po wprowadzeniu do eksploatacji był użytkowany na wszystkich sieciach tramwajowych czynnych po 1949 roku, również w Krakowie.

 

Warto podkreślić, że z wagonem K będzie kursował wagon KSW. To pierwszy raz, kiedy w takim zestawie te wagony wyjechały na krakowskie tory.

Opłata za przejazd według taryfy obowiązującej na liniach miejskich. Rozkłady jazdy są dostępne na stronie internetowej www.mpk.krakow.pl