Aktualności
Historyczne autobusy i tramwaje wyjechały na Krakowską Linię Muzealną
W niedzielę, 17 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej kursowały nie tylko historyczne tramwaje, ale także zabytkowe autobusy, które pojawiły się na linii nr B. Mieszkańcy i turyści mieli okazję podróżować autobusem Jelcz AP021, MAN SG242, Scania 113ALB czy Ikarusem 280.
Trasa linii B byłanastępująca:
- Os. Podwawelskie – Bułhaka – Monte Cassino (powrót: Konopnickiej – Barska) – Konopnickiej – al. Krasińskiego – al. Mickiewicza – al. Słowackiego – Warszawska – Plac Matejki – Basztowa (powrót: Pawia) – Lubicz – Mogilska – Meissnera – Młyńska – Lublańska – Dobrego Pasterza – al. Andersa – al. Przyjaźni – al. Solidarności – Kombinat.
Autobusy zatrzymywały na wybranych przystankach:
- Os. Podwawelskie, Rondo Grunwaldzkie, Muzeum Narodowe, Teatr Słowackiego, Rondo Mogilskie, TAURON Arena Kraków Wieczysta, Rondo Barei, Wiślicka, DH Wanda, Aleja Róż, Kombinat
Na trasę linii B wyjechał przegubowy Jelcz AP021 (nr 549), który był eksploatowany w Krakowie w latach 1975-78. Ma prawie 16 m długości i na miejscach siedzących może przewieźć 40 osób. Wyróżnia go czerwony kolor.
Było też można podróżować autobusem MAN SG242, który dotarł do Krakowa w maju 1992 roku do zajezdni w Czyżynach. Już 6 czerwca tego samego roku, a więc 30 lat temu, wyjechał na trasę do obsługi linii 119, łączącej Dworzec Główny z Borkiem Fałęckim. Był to pierwszy w Krakowie autobus z systemem ABS. Co ciekawe jest to najprawdopodobniej najdłużej eksploatowany przez MPK SA autobus w Krakowie. W ciągu ponad dwudziestoletniej eksploatacji w ruchu regularnym przejechał ponad 800 tys. km. Został wycofany z regularnego ruchu dopiero we wrześniu 2013 roku. Warto podkreślić, że krakowski MAN był najprawdopodobniej pierwszym fabrycznie nowym autobusem zakupionym w krajach Europy Zachodniej, który trafił do Polski po przemianach gospodarczych, po 1989 roku.
Na linii B pojawiła się także historyczna Scania 113ALB, która była eksploatowana w Krakowie w latach 1992 – 2016. Po wycofaniu z ruchu została odnowiona. Przeszła remont blacharki i została na nowo pomalowana. Co więcej, udało się w magazynach odnaleźć oryginalne emblematy Scanii, które zostały zamocowane.
Autobusem, który w niedzielę jeszcze kursował na linii B to Ikarus 280. Ostatni autobus marki Ikarus przestał kursować na linii regularnej w 2007 roku. Ikarus z numerem 34260 został pomalowany w pierwotne barwy w jakich dostarczane były pojazdy tej marki do Krakowa, stąd jego czerwony kolor.
Jako rezerwowy był przygotowany autobus Jelcz M181MB. Były to pierwsze niskopodłogowe autobusy przegubowe wyprodukowane przez zakłady Jelcz. Autobusy tej marki były dostarczane do Krakowa od września 1996 roku do września 2007 roku.
Z kolei na linii nr 0 kursowaly wagony N i ND. Pierwsze wagony N w Krakowie pojawiły się już w 1949 roku. Były produkowane w fabryce w Sanoku oraz w chorzowskim Konstalu, a nastepnie tylko w Konstalu. N-ki mają 11 metrów długości i mogą przewieźć jednocześnie nawet 80 osób. Wielu krakowianom na pewno kojarzą się z Nową Hutą, gdzie dowoziły pasażerów m.in. do pracy w ówczesnej Hucie im. Lenina.
Tramwaje na linii nr 0 kursowały z ul. Dajwór przez:
- św. Wawrzyńca – pl. Bohaterów Getta – Limanowskiego – Krakowską – Stradomską – św. Gertrudy – pl. Wszystkich Świętych – Franciszkańską – Piłsudskiego – al. 3 Maja do Cichego Kącika (powrót zmienioną trasą: Cichy Kącik – al. 3 Maja – Piłsudskiego – Straszewskiego – Franciszkańska – Dominikańska – Starowiślna – Dajwór)
Przypominamy, że w zabytkowych tramwajach obowiązuje aktualna taryfa biletowa. Pomoc w obsłudze historycznych pojazdów zapewniają członkowie Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych.
Szczegółowy rozkład jazdy linii nr 0 jest dostępny na stronie internetowej www.mpk.krakow.pl.
W tym roku KLM została uruchomiona już po raz 20.