Aktualności
Bezpieczeństwo pasażerów i pracowników MPK SA podczas pandemii koronawirusa
W związku z pytaniami dotyczącymi sytuacji epidemiologicznej w MPK SA wyjaśniamy, że wszystkie działania podejmowane przez spółkę w sytuacji pojawienia się możliwości zarażenia się koronawirusem przez pracownika MPK SA są zgodne z obowiązującymi obecnie zaleceniami rządu, Głównego Inspektora Sanitarnego oraz uzgadniane z Centrum Zarządzania Kryzysowego. W szczególności dotyczy to procedury ustalenia osób, które kontaktowały się z osobami zagrożonymi zarażeniem się COVID-19, a także przeprowadzania dezynfekcji miejsca pracy i wykorzystywanych narzędzi.
Od początku pandemii domową kwarantanną zostało objętych 28 pracowników lub osób współpracujących z MPK SA, z czego 23 osoby po wyznaczonych dwóch tygodniach kwarantanny, zgodnie z decyzją Sanepidu, wróciło do pracy, a pięć nadal przebywa na kwarantannie.
Dotychczas trzy osoby pozytywnie przeszły testy na obecność COVID-19 (obecnie jest to jedna osoba). W każdym z tych przypadków zarażenie się koronawirusem było spowodowane kontaktem z osobami spoza miejsca pracy, a nie w obszarze działania MPK SA. W stosunku do tych trzech osób realizowane były wszystkie zalecenia Sanepidu, a podejmowane przez spółkę działania były zgodne z zachowaniem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.
MPK SA w Krakowie podejmuje wiele działań w trosce o bezpieczeństwo pasażerów, klientów i pracowników. Każdego dnia wszystkie pojazdy są dokładnie dezynfekowane, prowadzący nadal samodzielnie otwierają drzwi na każdym przystanku. Cały czas, zgodnie z zaleceniami Sanepidu, w pojazdach MPK SA nie jest włączana klimatyzacja. Ponadto prowadzący mają obowiązek wietrzenia pojazdów podczas postoju na pętlach. MPK SA cały czas dba o to, aby każdy pracownik był wyposażony w środki ochrony osobistej – płyny dezynfekcyjne, maseczki i jednorazowe rękawiczki. Każda osoba ma codziennie mierzoną temperaturę – nikt, kto ma podwyższoną temperaturę nie może rozpocząć pracy. Nadal w pojazdach są wydzielone strefy bezpieczeństwa w rejonie kabiny, która oddziela prowadzących i pasażerów oraz prowadzona jest dezynfekcja pomieszczeń, w których przebywają pracownicy, takich jak szatnie, poczekalnie, dyspozytornie. Dodatkowo w zajezdniach zostały wyznaczone i odpowiednio oznakowane strefy bezpieczeństwa, zamontowane zostały także dozowniki z płynem dezynfekcyjnym. We wszystkich obiektach spółki, również w tych, z których korzystają pasażerowie, każdego dnia dezynfekowane są klamki, uchwyty, poręcze, automaty biletowe.
Nasze działania obejmowały także informowanie pracowników o tym, jak ważne jest utrzymywanie społecznego dystansu w pracy, np. nie gromadzenie się podczas przerw. Bardzo ważne było też dla nas to, aby zatrudnione w MPK SA osoby informowały przełożonych o wszystkich niepokojących sygnałach dotyczących ich zdrowia. Wszystko po to, aby w sytuacji zagrożenia zarażeniem się koronawirusem można było jak najszybciej reagować. MPK SA szeroko informuje także wszystkich pracowników o zagrożeniu epidemicznym oraz rekomendowanych przez organy publiczne sposobach zapobiegania zarażeniu się.
Zarząd MPK SA docenia postawę pracowników, którzy od samego początku pandemii stosują się do obowiązujących zaleceń.