Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie podpisało z firmą PESA Bydgoszcz SA umowę na dostawę 36 fabrycznie nowych, niskopodłogowych wagonów tramwajowych o nazwie „Krakowiak”. Nowe tramwaje to najdłuższe w Polsce jednoprzestrzenne wagony. Zostały zaprojektowane specjalnie dla Krakowa, do obsługi najbardziej obciążonych linii tramwajowych, m.in. linii nr 4 łączącej Wzgórza Krzesławickie z Bronowicami Małymi. Umowa została podpisana w czwartek, 3 lipca w obecności Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego przez Rafała Świerczyńskiego, Prezesa MPK SA, Mariusza Szałkowskiego, Wiceprezesa MPK SA oraz Tomasza Zaboklickiego, Prezesa Zarządu, Dyrektora Generalnego PESA Bydgoszcz SA oraz Roberta Szota, Dyrektora Marketingu Rynku Lekkich Pojazdów Szynowych PESA Bydgoszcz SA.
Przetarg na 36 nowych tramwajów został rozstrzygnięty pod koniec ubiegłego roku. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiło przedsiębiorstwo PESA Bydgoszcz SA. Oferta tej firmy spełniła wszystkie wymagania określone w specyfikacji i uzyskała najwyższą liczbę punktów.
Podpisanie umowy było możliwe dzięki decyzji Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, które 10 czerwca przesunęło z listy rezerwowej na listę podstawową Projektów Indywidualnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, przygotowany przez MPK SA w Krakowie projekt. W poniedziałek, 30 czerwca krakowski przewoźnik mógł już podpisać umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych gwarantującą dofinansowanie tego projektu w wysokości 59 proc. Wartość kontraktu z firmą PESA to 291 240 000 zł netto. Przewidywane dofinansowanie do 36 wagonów z Funduszu Spójności to 171 831 600 zł.
Pierwsze nowe tramwaje trafią do Krakowa w połowie przyszłego roku. Ostatni tramwaj zgodnie z umową powinien zostać dostarczony we wrześniu 2015 roku.
Realizacja tego kontraktu umożliwi wycofanie z ruchu starych wagonów tramwajowych 105Na z wysoką podłogą. Dzięki temu zwiększy się liczba tramwajów niskopodłogowych, a tym samym poprawi się komfort podróżowania w Krakowie, szczególnie dla osób starszych, niepełnosprawnych oraz rodziców podróżujących z dziecięcymi wózkami.
Pojazdy są niskopodłogowe wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej oraz monitoring. W każdym z nich zostanie zamontowana specjalna platforma, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom poruszającym się na wózkach. W nowych tramwajach będzie można także łatwo kupić bilet dzięki automatom, w których pasażerowie zapłacą nie tylko monetami, ale także kartą zbliżeniową.
Specjalna konstrukcja jezdna zapewni zmniejszenie zużycia kół oraz torowiska, a także znacząco podniesie komfort podróżowania.
MPK SA planuje kolejne zakupy taboru w perspektywie finansowania ze środków Unii Europejskiej w latach 2014-2020, które obejmują zakup 36 tramwajów o długości ok. 32 metrów oraz 10 autobusów elektrycznych, a także modernizację zajezdni Nowa Huta. Projekt znalazł się wśród projektów komplementarnych do Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Krakowskiego Obszaru Funkcjonalnego, przedstawionych Ministerstwu Infrastruktury i Rozwoju przez Gminę Miejską Kraków. Ma on możliwość wsparcia finansowego ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Podstawowe dane techniczne tramwaju Krakowiak:
Długość całkowita – 42,83 m
Szerokość pojazdu – 2,4 m
Liczba miejsc siedzących - 102
Całkowita pojemność pojazdu - 313 (5 osób/m ).