Aktualności
04.10.2012
Nowy tramwaj NGT8 został oficjalnie zaprezentowany w Krakowie
W czwartek, 4 października punktualnie o godzinie 12.00 w zabytkowej zajezdni tramwajowej przy ul. Św. Wawrzyńca odbyła się oficjalna prezentacja nowego tramwaju NGT8. O zaletach nowego tramwaju mówił prof. Jacek Majchrowski, oraz przedstawiciele firm Bombardier Transportation i Vossloh Kiepe GmbH, odpowiedzialnych za produkcję nowoczesnego tramwaju dla Krakowa. Prezentacja tramwaju była też okazją dla Prezydenta Krakowa do wręczenia listów gratulacyjnych najlepszym motorniczym Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA, którzy zwyciężyli w ogólnopolskim konkursie „Bezpieczna jazda komunikacją miejską” oraz zajęli wysokie, 7. miejsce w pierwszych mistrzostwach Europy motorniczych w Dreźnie.
Pasażerowie nowym tramwajem pojadą już wkrótce, bo najpóźniej w poniedziałek, 8 października. Wagon będzie kursował na linii nr 14 łączącej nowohucką dzielnicę Mistrzejowice z Bronowicami. Pasażerowie, którzy wkrótce wsiądą do nowego tramwaju na pewno docenią komfort i bezpieczeństwo podróży. Wagon ma prawie 33 metry długości i w porównaniu do obecnie kursujących tramwajów w Krakowie jest o ponad 6 metrów dłuższy. Jednocześnie może w nim podróżować 290 osób, w tym 77 na miejscach siedzących. Tramwaj wyróżnia nowoczesny design zewnętrzny (opływowy kształt) oraz wewnętrzny – m.in. ledowe oświetlenie, układ i wygląd siedzeń. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom została ograniczona ilość drgań emitowanych przez jadący tramwaj - w efekcie spowoduje to mniejsze zużycie torowisk. Jednocześnie budynki, a szczególnie obiekty zabytkowe znajdujące się w pobliżu linii tramwajowych nie będą narażone na uszkodzenia. Specjalne osłony zamontowane na podwoziu będą tłumić hałas.
Wagon posiada klimatyzację, która zdecydowanie poprawi komfort podróży w okresie letnim. Tramwaj jest także wyposażony w nawiewowy system ogrzewania wnętrza. Bezpieczeństwo podróżującym zapewni nowoczesny monitoring oraz system "interkom" (możliwość kontaktu pasażerów z prowadzącym poprzez urządzenia zamontowane obok drzwi tramwaju). Warto także podkreślić, że w tramwaju zostały zamontowane dwa automaty biletowe oraz odpowiednio rozmieszczone kasowniki. W automatach biletowych i kasownikach dla pasażerów nie znających języka polskiego jest dostępnych kilka wersji językowych, m.in. język niemiecki i angielski. Ważne jest także rozmieszczenie poręczy i uchwytów, które gwarantuje podróżującym dostęp do nich z każdego miejsca w pojeździe. Zastosowane w krakowskim tramwaju specjalne podświetlenie poręczy, uwzględnia potrzeby osób słabowidzących.
Warto podkreślić, że jeden z 24 tramwajów Bombardiera był prezentowany na berlińskich targach InnoTrans. To największe targi komunikacyjne w Europie, podczas których prezentowane są najnowocześniejsze rozwiązania stosowane w komunikacji zbiorowej na świecie. Swoje pojazdy prezentowali tu m.in. najwięksi producenci wagonów tramwajowych. Wśród nich była także firma Bombardier, która zdecydowała, że to właśnie tramwaj NGT8 wyprodukowany dla Krakowa będzie promował ich najnowsze i najnowocześniejsze osiągnięcia. Krakowski tramwaj można było oglądać już pierwszego dnia berlińskich targów, a więc we wtorek, 18 września. Oficjalna prezentacja wagonu odbyła się w czwartek, 20 września z udziałem Jacka Majchrowskiego, prezydenta Krakowa oraz Juliana Pilszczka, prezesa MPK SA.
Przypomnijmy. MPK SA kupiło 24 wagony Bombardiera w ramach unijnego projektu Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej - etap II. Dzięki temu większą część kosztów tych tramwajów, prawie 60 proc. pokryła dotacja z unijnych funduszy. Koszt jednego tramwaju to ok. 10 mln zł.
W połowie przyszłego roku, po ulicach Krakowa będą kursować 74 tramwaje Bombardiera, w tym 24 nowe prawie 33 metrowe wagony NGT8. Dzięki tym zakupom ponad połowa pociągów tramwajowych w Krakowie będzie posiadała wejście niskopodłogowe. Już teraz w każdym tramwaju jest zamontowany automat biletowy, w którym można kupić każdy rodzaj biletu jednorazowego i czasowego (w automaty nie są wyposażone tylko 4 wagony, które wkrótce zostaną wycofane z ruchu). Bilety w tych automatach bez problemu kupią zagraniczni turyści – są w nich bowiem dostępne dwie wersje językowe: angielska i niemiecka. W połowie krakowskich tramwajów funkcjonuje monitoring, dzięki któremu nagrywa się wszystko co dzieje się wewnątrz wagonu.
Parametry techniczne:
Długość - 32,8 m
Wysokość – 3,6 m
Szerokość – 2,4 m
Maksymalna prędkość – 80 km/h
Drzwi – podwójne – 5
Drzwi pojedyncze – 1
Cztery silniki asynchroniczne prądu trójfazowego o mocy 105 KW z własnych chłodzeniem
Hamulec szynowy – 8
Maksymalny nacisk osi na szynę - (5 osób/m²) – 7,8 T
System zapobiegający poślizgowi kół podczas zwiększania prędkości
Piasecznice
Liczba miejsc – łącznie 290 w tym miejsc siedzących 77