Aktualności
Niewidomi łatwiej otworzą drzwi w tramwaju
Na krakowskie ulice wyjechał tramwaj, w którym został zamontowany specjalny, emitujący dźwięk przycisk do otwierania drzwi. Jest on usytuowany przy drzwiach przeznaczonych do wsiadania dla osób niepełnosprawnych. Umożliwia on łatwą lokalizację miejsca umieszczenia przycisku, a tym samym drzwi wagonu, co w konsekwencji bardzo ułatwia wejście do tramwajów osobom niewidomym i słabowidzącym.
Zastosowane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA rozwiązanie docenili już podopieczni ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących w Krakowie. Jak sami przyznają dla nich jest to znakomite ułatwienie w podróżowaniu komunikacją miejską w Krakowie.
Specjalny przycisk został zamontowany w jednym tramwaju, który najczęściej kursuje na liniach nr 1, 14 i 22. Jest to prototyp, który jest obecnie testowany. MPK SA planuje, po akceptacji rozwiązania przez środowiska osób niepełnosprawnych, montaż tego rodzaju przycisków we wszystkich pojazdach, przy drzwiach przeznaczonych do wsiadania dla osób niepełnosprawnych.
Nie jest to jedyne udogodnienie dla pasażerów, jakie przygotowało MPK SA. Już wkrótce na drzwiach pojazdów, które posiadają niskopodłogowe wejścia zostaną naklejone piktogramy o dużej powierzchni przedstawiające wózek inwalidzki oraz wózek dziecięcy. Wszystko po to, aby osoby niepełnosprawne, a także podróżujące z dziećmi w wózkach mogły sprawnie zlokalizować wejście, którym najłatwiej mogą dostać się do tramwaju i autobusu. Ten sposób oznakowania będzie szczególnie pomocny w tych pojazdach, gdzie istnieje tylko jedno wejście zlokalizowane w obrębie niskiej podłogi pojazdu, a więc np. w wagonach EU8N, kursujących np. na linii nr 11, 20.
Warto podkreślić, że liczne działania podejmowane przez MPK SA w celu ułatwienia podróży osobom niepełnosprawnym są zgodne z wytycznymi zawartymi w uchwale Rady Miasta Krakowa, dotyczącej dostosowania krakowskiej komunikacji miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Przypomnijmy, że w Krakowie wszystkie kursujące autobusy posiadają niską podłogę. Posiada ją także prawie połowa krakowskich pociągów tramwajowych. Większość tramwajów oraz spora grupa autobusów kierowanych do ruchu przez MPK SA jest wyposażona w system głosowego zapowiadania przystanków.