Menu dla Pasażera - szczegóły
PN2
Wagon typu PN2 - Sanocka Fabryka Wagonów, Sanok
Przyczepa tramwajowa typu PN2 nr 524 (1938 r.)
Wagony SN2 i PN2 dostarczone do Krakowa w 1938 i 1939 roku szybko ujawniły poważną wadę – pękanie delikatnej ramy wózka. Na podstawie obserwacji wprowadzono liczne zmiany, które z filigranowego wózka stworzyły optycznie ciężki element. Wagony PN2 w ciągu swej służby wielokrotnie były modernizowane. W tramwaju numer 524 zachowane zostały wszelkie zmiany wprowadzone w czasie użytkowania. Jego oznaczenie i wyposażenie odpowiada schyłkowi lat 60-tych XX wieku.
Zniszczony II wojną kraj wymagał dużych dostaw prostych w budowie wagonów tramwajowych. We wszystkich polskich fabrykach rozpoczęto produkcję zunifikowanego wagonu typu N. Niezwykle prosty w budowie i eksploatacji tramwaj z powodzeniem spełnił swe zadanie. Niezwykle dużą wadą wagonu była jego dużą masa, większa od innych podobnych eksploatowanych konstrukcji , co powodowało szybkie niszczenie torowisk budowanych według dawnych mniej wymagających zasad. Wagon nr 26 został odbudowany w 1992 roku i przekazany do Muzeum Tramwajów w Norymberdze skąd powrócił do Krakowa po 15 latach.
DANE TECHNICZNE PN2 |
|
Wielkość | Wagon doczepny jednoczłonowy dwukierunkowy |
Rodzaj | wysokopodłogowy |
Długość | 10900 mm |
Szerokość | 2200 mm |
Wysokość nadwozia | 3250 mm |
Rozstaw czopów skrętu | - |
Rozstaw osi | 3000 mm |
Masa własna | 8300 kg |
Masa całkowita | 13500 kg |
Miejsca ogółem | 74 |
Miejsca siedzące | 24 |
Wysokość podłogi | 850 mm |
Silniki | - |
Średnica kół tocznych | 750 mm |