Menu dla Pasażera - szczegóły

PN2

PN2 - Sanocka Fabryka Wagonów, Sanok

PN2-524

Wagony SN2 i PN2 dostarczone do Krakowa w 1938 i 1939 roku szybko ujawniły poważną wadę – pękanie delikatnej ramy wózka. Na podstawie obserwacji wprowadzono liczne zmiany, które z filigranowego wózka stworzyły optycznie ciężki element. Wagony PN2 w ciągu swej służby wielokrotnie były modernizowane. W tramwaju numer 524 zachowane zostały wszelkie zmiany wprowadzone w czasie użytkowania. Jego oznaczenie i wyposażenie odpowiada schyłkowi lat 60-tych XX wieku.

 

Zniszczony II wojną kraj wymagał dużych dostaw prostych w budowie wagonów tramwajowych. We wszystkich polskich fabrykach rozpoczęto produkcję zunifikowanego wagonu typu N. Niezwykle prosty w budowie i eksploatacji tramwaj z powodzeniem spełnił swe zadanie. Niezwykle dużą wadą wagonu była jego dużą masa, większa od innych podobnych eksploatowanych konstrukcji , co powodowało szybkie niszczenie torowisk budowanych według dawnych mniej wymagających zasad. Wagon nr 26 został odbudowany w 1992 roku i przekazany do Muzeum Tramwajów w Norymberdze skąd powrócił do Krakowa po 15 latach. 

 

DANE TECHNICZNE PN2
Wielkość Wagon doczepny jednoczłonowy dwukierunkowy
Rodzaj wysokopodłogowy
Długość 10900 mm
Szerokość 2200 mm
Wysokość nadwozia 3250 mm
Rozstaw czopów skrętu -
Rozstaw osi 3000 mm
Masa własna 8300 kg
Masa całkowita 13500 kg
Miejsca ogółem 74
Miejsca siedzące 24
Wysokość podłogi 850 mm
Silniki -
Średnica kół tocznych 750 mm