Menu dla Pasażera - szczegóły

KSW

Wagon typu KSW - Waggonfabrik Uerdlingen AG, Krefeld, Niemcy

Przyczepa tramwajowa typu KSW nr 126 (1944 r.)

Pierwszy prototypowy wagon został wyprodukowany w II kwartale 1943 roku. Pudło i część mechaniczną podwozia wykonały zakłady Düsseldorfer Waggonfabrik, a część elektryczną firma AEG. Tak wykonany wagon został skierowany na testy do Berlina, zaś rok później przekazano go do stałej eksploatacji do Woltersdorf gdzie otrzymał nr ewidencyjny 7 (pojazd jest zachowany i czynny). Zakłady Waggonfabrik Uerdingen otrzymały zlecenie wykonania wagonów doczepnych, które były bardzo podobne do wagonów silnikowych, ale w odróżnieniu od nich nie posiadały wózka. Układ jezdny tych wagonów był na stałe złączony z nadwoziem. Przy budowie wagonów oznaczonych KSW (Kriegsstrassenbahnwagen) zastosowano najprostsze rozwiązania konstrukcyjne oraz jak największe oszczędności w stosowaniu metali kolorowych – mosiądzu i aluminium  - z uwagi na wojenną reglamentację. Z tego powodu zrezygnowano m.in. z otwieranych okien. Duże szyby montowano za pomocą uszczelek wprost do nadwozia. Cała konstrukcja nadwozia wykonana była ze stali i obłożona prostymi płytami blaszanymi. We wnętrzu poręcze wykonano z malowanych rur stalowych. Dla pasażerów przewidziano drewniane siedzenia w niewielkiej ilości, zakładając przewożenie większości pasażerów na stojąco. Wierzchniej blachy nadwozia od strony wewnętrznej nie pokryto żadnym materiałem. Oświetlenie stanowiły niczym nie osłonięte żarówki.

Po zakończeniu eksploatacji wagon przeznaczony na pojazd historyczny. W trakcie prowadzonego remntu przywrocono wygląd i wyposazenie ruchu liniowego z okresu lat czterdziestych XX wieku.