Menu dla Pasażera - szczegóły

105N

Wagon tramwajowy typu 105N - Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych, Chorzów Polska

Skład tramwajowy typu 2x105N (271+266)

Wagon tramwajowy typu 105N, nr fabryczny 36, nr inwentarzowy 271

Wagon tramwajowy typu 105N, nr fabryczny 31, nr inwentarzowy 266

Wagon konstrukcji i produkcji polskiej, eksploatowany w Krakowie do lutego 1975 roku. Stylistyka nadwozia przypomina nieco czeską Tatrę oraz inne tramwaje, których produkcję rozpoczęto w połowie lat 70-tych. W użytkowaniu znajduje się wiele podtypów wagonu 105N różniących się między sobą wyposażeniem elektrycznym. Do połowy 1979 roku produkowano wagony 105N wyposażone w rozrusznik bez przełączenia połączenia silników z szeregowego w szeregowo-równoległy podczas rozruchu. Od połowy 1979 roku do 1992 roku dostarczono już wagony 105Na ze zmienionym układem rozruchowym. Widoczną zmianą było wprowadzenie kabiny motorniczego i szafy sterowniczej wewnątrz wagonu. Wagony 105N zmodernizowano w Krakowie w latach 1986 - 1990 na wagony oznaczone jako typ 105NG, przypominjące fabryczne pojazdy 105Na. Wagon nr 266 przeszegł także taką modernizację i był po przebudowie ekploatowany pod innym numerem inwetarzowym do 2019 roku. W trakcie remontu przywrocono mu pierwotne roziązania likwidujące wiele późniejszych zmian i modernizacji, jakie przeszedł w casie czterdzestoletniej służby.   

 

 

DANE TECHNICZNE 105N
Wielkość Wagon silnikowy, jednoczłonowy
Rodzaj Jednokierunkowy, wysokopodłogowy
Długość 13 500 mm
Szerokość 2 400 mm
Wysokość nadwozia 3 060 mm
Rozstaw czopów skrętu 6 000 mm
Rozstaw osi 1 900 mm
Masa własna 16 500 kg
Masa całkowita 22 600 kg
Miejsca ogółem 87
Miejsca siedzące 23
Wysokość podłogi 890 mm
Silniki 4*41,5 kW
Średnica kół tocznych 654 mm