Menu dla Pasażera - szczegóły
105N
Wagon tramwajowy typu 105N - Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych, Chorzów Polska
Skład tramwajowy typu 2x105N (271+266)
Wagon tramwajowy typu 105N, nr fabryczny 36, nr inwentarzowy 271
Wagon tramwajowy typu 105N, nr fabryczny 31, nr inwentarzowy 266
Wagon konstrukcji i produkcji polskiej, eksploatowany w Krakowie do lutego 1975 roku. Stylistyka nadwozia przypomina nieco czeską Tatrę oraz inne tramwaje, których produkcję rozpoczęto w połowie lat 70-tych. W użytkowaniu znajduje się wiele podtypów wagonu 105N różniących się między sobą wyposażeniem elektrycznym. Do połowy 1979 roku produkowano wagony 105N wyposażone w rozrusznik bez przełączenia połączenia silników z szeregowego w szeregowo-równoległy podczas rozruchu. Od połowy 1979 roku do 1992 roku dostarczono już wagony 105Na ze zmienionym układem rozruchowym. Widoczną zmianą było wprowadzenie kabiny motorniczego i szafy sterowniczej wewnątrz wagonu. Wagony 105N zmodernizowano w Krakowie w latach 1986 - 1990 na wagony oznaczone jako typ 105NG, przypominjące fabryczne pojazdy 105Na. Wagon nr 266 przeszegł także taką modernizację i był po przebudowie ekploatowany pod innym numerem inwetarzowym do 2019 roku. W trakcie remontu przywrocono mu pierwotne roziązania likwidujące wiele późniejszych zmian i modernizacji, jakie przeszedł w casie czterdzestoletniej służby.
DANE TECHNICZNE 105N | |
Wielkość | Wagon silnikowy, jednoczłonowy |
Rodzaj | Jednokierunkowy, wysokopodłogowy |
Długość | 13 500 mm |
Szerokość | 2 400 mm |
Wysokość nadwozia | 3 060 mm |
Rozstaw czopów skrętu | 6 000 mm |
Rozstaw osi | 1 900 mm |
Masa własna | 16 500 kg |
Masa całkowita | 22 600 kg |
Miejsca ogółem | 87 |
Miejsca siedzące | 23 |
Wysokość podłogi | 890 mm |
Silniki | 4*41,5 kW |
Średnica kół tocznych | 654 mm |