Ważne: Strona www.mpk.krakow.pl wykorzystuje pliki cookies.
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych, statystycznych, świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia. - Poznaj szczegóły.

Sprawdź ważność biletu

Rodzaj karty
Data* (RRRR-MM-DD)
Nr klienta/albumu
Nr karty KKM / KK
* Pokazywane są wszystkie bilety ważne w danym dniu i wszystkie późniejsze
Jakie dane wpisać aby sprawdzić ważność?

Sonda

Co było najważniejszym wydarzeniem w komunikacji miejskiej w 2018 roku:

drukuj zwiększ czcionkę czcionka standardowa zmniejsz czcionkę

Aktualności

19.12.2018 MPK odrestaurowało zabytkowy wagon T4 w krakowskich barwach


 

Data prezentacji odrestaurowanego historycznego wagonu T4 o numerze 127 nie jest przypadkowa. Tramwaj o tym właśnie numerze był ostatnim wagonem serii i został wycofany dokładnie 16 lat temu – 31 grudnia 2002 roku.

Wagon służył mieszkańcom 7 lat, od lutego 1995 roku do grudnia 2002. Po wycofaniu z ruchu zdecydowano o zachowaniu pojazdu jako historyczny. Jednak dopiero w 2018 roku pojawiła się możliwość przeprowadzenia prac remontowych. W Stacji Obsługi i Remontów pracownicy MPK SA w  Krakowie wykonali naprawę blacharską i odnowili wnętrze tramwaju przywracając mu pełną sprawność techniczną. Mieszkańcy na pewno już w 2019 roku zobaczą wyremontowany wagon T4 na ulicach miasta w składzie z wagonem doczepnym 527, z którym kursował w przeszłości po krakowskich torach, a który został odnowiony latem 2018 roku.

Przypomnijmy, że wagony typu T4 (silnikowe) i B4 (doczepne) były pierwszymi wagonami w Polsce zakupionymi z kraju Europy Zachodniej.  Zostały sprowadzone od zaprzyjaźnionego z Krakowem miasta w Niemczech, Norymbergi. Pierwsze z nich wprowadzono do ruchu w Krakowie w październiku 1989 roku. Choć pojazdy wyprodukowane przez zakłady MAN  pochodziły z lat 1958-60 były zdecydowanie lepsze od eksploatowanych wówczas wagonów typu 102N i 105N. Cicha jazda, zamykane automatycznie drzwi, dobrze ogrzewane zimą i dobrze przewietrzane latem wnętrze dziś jest standardem ale w momencie wprowadzania wagonów do ruchu były dla krakowian nowością. Łącznie do Krakowa sprowadzono 32 wagony typu T4, które eksploatowano do 2002 roku.

Prezentacja wagonu T4 była połączona z rozpoczęciem kursowania wyjątkowego składu zabytkowych wagonów technicznych ze zbiorów Muzeum Inżynierii Miejskiej. Jest to lokomotywa tramwajowa z lat 20 XX w. z dołączonym wagonem technicznym, tzw. lorą, do której wstawiono choinki oraz przygotowano napis z życzeniami dla mieszkańców Krakowa wesołych Świąt Bożego Narodzenia i szczęśliwego Nowego 2019 roku. Kursy tego nietypowego składu wagonów z życzeniami zostały zaplanowane w centrum miasta w okresie 19-24 grudnia oraz 27-30 grudnia w godzinach 11.00 – 18.00.

Warto przypomnieć, że ten nietypowy wagon powstał we Wrocławiu. Po wycofaniu z eksploatacji w latach 70. XX wieku został przekazany w latach 80. do Krakowa. Remont wagonów trwał od czerwca do grudnia 2016 roku i został przeprowadzony na zlecenie Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie przez pracowników MPK SA w Krakowie.

Wszelkie prawa zastrzeżone MPK Kraków 2013
realizacja Ideo powered by: Edito CMS