Ważne: Strona www.mpk.krakow.pl wykorzystuje pliki cookies.
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych, statystycznych, świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia. - Poznaj szczegóły.

Sprawdź ważność biletu

Rodzaj karty
Data* (RRRR-MM-DD)
Nr klienta/albumu
Nr karty KKM
* Pokazywane są wszystkie bilety ważne w danym dniu i wszystkie późniejsze
Jakie dane wpisać aby sprawdzić ważność?

Sonda

Jakie cyklicznie organizowane przez MPK SA w Krakowie wydarzenie jest najciekawsze:

drukuj zwiększ czcionkę czcionka standardowa zmniejsz czcionkę

Aktualności

29.01.2016 MPK wyremontowało historyczny wagon Ring dla Gdańska

 


 

MPK SA w Krakowie posiada jedną z największych kolekcji zabytkowych tramwajów i autobusów w Polsce. Umiejętności krakowskiego przewoźnika zajmującego się renowacją zniszczonych, historycznych pojazdów dostrzegły inne miasta w Polsce, a także w Europie.

W sobotę 30 stycznia na krakowskie torowiska wyjedzie tramwaj typu Ring z lat 30-tych XX wieku, którego odbudowę zamówił u krakowskiego przewoźnika Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Tramwaj będzie można zobaczyć na ulicach Krakowa jeszcze 31 stycznia oraz 6, 7, 13 i 14 lutego. Będzie kursował z pętli Salwator do pętli Wieczysta i z powrotem. Renowacja tramwaju była prowadzona przez pracowników Stacji Obsługi i Remontów MPK SA w Krakowie, a jej celem było przywrócenie gdańskiemu wagonowi pierwotnego wyglądu, jaki miał prawie 90 lat temu.

Gdańsk to nie jedyne miasto, które zamówiło remont zabytkowego tramwaju właśnie w Krakowie. Podobne zlecenie złożył przewoźnik z Norymbergi, który już kilka lat temu podjął decyzję o odbudowie ponad stuletniego tramwaju Bw336 o drewnianej konstrukcji, a także przebudowie wycofanego z ruchu tramwaju GT6 na „kawiarenkę” wyposażoną m.in. w bar, stoliki i lodówkę. Czas remontu każdego z tych wagonów w hali MPK wyniósł blisko dwa lata. Historyczny wagon został zaprezentowany oficjalnie w czerwcu 2012 roku, a tramwaj GT6 w nowej funkcji „kawiarenki” w swój pierwszy kurs na tory w Norymberdze wyjechał 30 września 2015 roku.

Warto podkreślić, że MPK posiada wiele historycznych pojazdów, zarówno tramwajów jak i autobusów, którymi w przeszłości podróżowali krakowianie. Wśród nich są unikatowe okazy, m.in. tramwaj „Gracówka” z 1913 roku, najstarszy jeżdżący w Polsce autobus Rugby Express L z lat 20 ubiegłego wieku czy jedyny istniejący przegubowy autobus Jelcz 021.

 

Mieszkańcy i turyści, którzy przyjeżdżają do Krakowa mają okazję podróżować historycznymi pojazdami w okresie letnim, kiedy jest uruchamiana Krakowska Linia Muzealna oraz podczas parad organizowanych przez MPK SA. Ostatnia taka parada, w której wzięło udział ponad 40 zabytkowych i współczesnych pojazdów odbyła się we wrześniu 2015 roku z okazji jubileuszu 140 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. 

 

Krakowskie zabytkowe pojazdy często można także zobaczyć w filmach. Autobus San H01 z 1958 można podziwiać w filmie Andrzeja Wajdy „Tatarak”, gdzie pojawia się w dwóch scenach. W filmie „Mała matura” wystąpił autobus Rugby oraz wagon SN2-87, który „zagrał” już w wielu filmach np. „Lista Schindlera”. Ostatnio, w grudniu 2015 roku ten sam wagon  "zagrał" w filmie Marthy Coolidge "Music, War and Love". Pojazd na potrzeby produkcji przemalowano na zielony kolor. Akcja filmu rozpoczyna się w 1931 roku w Łodzi. Tramwaj Sanok SN2 był produkowany w latach 1938–1939, więc na potrzeby filmu idealnie pasował.

 

Warto przypomnieć, że w 2015 roku MPK SA zakończyło remont wagonu SN4. Jest to dwukierunkowy tramwaj, którego całe pudło zbudowano z drewna. Wagony tego typu zostały wyprodukowane w 1910 roku w Niemczech, a w latach 40-tych XX wieku były wykorzystywane w Krakowie. Jeden z egzemplarzy tego tramwaju został odnaleziony w 1984 roku przez pracowników MPK i po kilkuletniej renowacji mógł zostać zaprezentowany mieszkańcom Krakowa we wrześniu 2015 roku.  

 

Wszelkie prawa zastrzeżone MPK Kraków 2013
realizacja Ideo powered by: Edito CMS