Ważne: Strona www.mpk.krakow.pl wykorzystuje pliki cookies.
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych, statystycznych, świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia. - Poznaj szczegóły.

Sprawdź ważność biletu

Rodzaj karty
Data* (RRRR-MM-DD)
Nr klienta/albumu
Nr karty KKM / KK
* Pokazywane są wszystkie bilety ważne w danym dniu i wszystkie późniejsze
Jakie dane wpisać aby sprawdzić ważność?

Sonda

Co było najważniejszym wydarzeniem w komunikacji miejskiej w 2018 roku:

drukuj zwiększ czcionkę czcionka standardowa zmniejsz czcionkę

Aktualności

08.05.2013 24 nowoczesne tramwaje NGT8 już w Krakowie

W środę, 8 maja do eksploatacji został przekazany ostatni, 24. tramwaj kupiony w ramach projektu unijnego „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej etap – II”. Podczas oficjalnej prezentacji tego wagonu Jacek Majchrowski, Prezydent Krakowa podkreślał, jak wiele korzyści dla Krakowa przyniosła realizacja tego projektu.

- Pasażerowie zyskali nie tylko nowe, niskopodłogowe tramwaje, ale także nową linię tramwajową oraz przebudowaną ul. Długą, która uwzględnia potrzeby osób niepełnosprawnych – mówił Jacek Majchrowski.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie nowe tramwaje kupiło w ramach unijnego projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej etap – II”.
- Dzięki temu za jeden tramwaj, który kosztuje ok. 10 mln zł płacimy w tej chwili ok. 4 mln zł. Pozostała część tej kwoty, czyli 59% pochodzi z unijnych funduszy – podkreślał Julian Pilszczek, Prezes MPKS A w Krakowie.
W sumie koszt zakupu wszystkich 24 tramwajów to ok. 243 mln zł, z czego 59% to dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko z Funduszu Spójności. Dzięki tej inwestycji Kraków ma w tej chwili już 74 nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy. Jeżeli uwzględnimy zmodernizowane wagony z elementem niskiej podłogi to okaże się, że obecnie pojazdy z niską podłogą stanowią 43% całego taboru tramwajowego w Krakowie. To oznacza, że prawie co drugi zatrzymujący się na przystanku tramwaj to niskopodłogowy wagon, wyposażony m.in. w system informacji pasażerskiej i monitoring.
Pasażerów, którzy mieli okazję podróżować nowymi wagonami, a więc m.in. mieszkańców Nowej Huty nie trzeba przekonywać, że są to wygodne i bezpieczne pojazdy. Od momentu, w którym zaczęły kursować na linii nr 14 z Mistrzejowic do Broniowic (październik 2012 rok) zwracają uwagę nie tylko swoim wyglądem zewnętrznym i wewnętrznym, ale przede wszystkim wyposażeniem. Każdy z 24 tramwajów posiada klimatyzację, która na pewno w  nadchodzącym okresie letnim wiele razy będzie służyć pasażerom. Nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków oraz tablic wyświetlających trasy przejazdu gwarantują, że nawet osoby nie znające miasta łatwo się zorientują, gdzie są. Na pewno pomocna jest w tym także mapa Krakowa znajdująca się na tablicy, na której pokazywana jest aktualna pozycja jadącego tramwaju. Bezpieczeństwo pasażerów zapewnia monitoring nagrywający wszystko, co dzieje się w tramwaju oraz tzw. Interkom, który umożliwia bezpośredni kontakt pasażerów z motorniczym. Dwa automaty zamontowane w wagonie sprawiają, że każdy może łatwo kupić bilet. Problemu nie powinny mieć z tym także osoby nie znające języka polskiego – urządzenia mają bowiem informacje w języku angielskim i niemieckim.
Rozwiązania zastosowane w tramwaju na pewno doceniają także osoby niepełnosprawne, starsi oraz rodzice podróżujący z małymi dziećmi. Niska podłoga umożliwia łatwe wsiadanie i wysiadanie. Z kolei specjalnie podświetlane poręcze bez problemu zauważą osoby słabowidzące.
Nowe tramwaje kursują na liniach nr 13 i 14. Zostały one skierowane w pierwszej kolejności na trasę do Nowej Huty, na linię nr 14 kursującą przez al. Pokoju. Dzięki temu niskopodłogowe pojazdy docierają obecnie prawie do wszystkich części miasta. W ciągu siedmiu miesięcy, od października 2012 roku do maja 2013 roku, nowe tramwaje przejechały już ponad 550 tys. km.
Wraz z oddaniem do eksploatacji ostatniego tramwaju zakończyła się realizacja projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej etap – II”. Dzięki temu projektowi pasażerowie zyskali także ponad 4 km nowej linii tramwajowej, która zdecydowanie poprawiła dojazd mieszkańców z Małego Płaszowa do ronda Grzegórzeckiego. Torowisko zostało wybudowane w technologii tzw. „zielonego torowiska”. Dzięki temu drgania i hałas, który powstają podczas jazdy tramwajów są maksymalnie tłumione. Jednocześnie w ramach tej samej inwestycji została wybudowana nowa ul. Kuklińskiego, łącząca ul. Lipską z ul. Nowohucką.
W ramach projektu gruntowanie przebudowano ul. Długą wraz ze skrzyżowaniem z ul. Basztową. Zmodernizowano torowisko, jezdnię oraz chodniki. W efekcie ul. Długa stała się ulicą przyjazną m.in. dla osób niepełnosprawnych. Realizację tej inwestycji docenili przedstawiciele środowisk reprezentujących m.in. osoby niewidome i słabowidzące, nominując ul. Długą po przebudowie do głównej nagrody w konkursie „Kraków bez barier”.
Przypomnijmy, że prace na ul. Długiej rozpoczęły się w kwietniu 2010 roku i zakończyły we wrześniu 2010 roku. Budowa nowej linii tramwajowej wraz z budową ul. Kuklińskiego trwała od stycznia 2010 roku do czerwca 2011 roku. Pasażerowie nową linią tramwajową do Małego Płaszowa po raz pierwszy mogli jechać już w listopadzie 2010 roku. Wartość całego projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej etap – II” wyniosła ok. 400 mln zł, z czego ok. 210 mln pochodzi z funduszy Unii Europejskiej.
Warto podkreślić, że Ministerstwo Rozwoju Regionalnego walczy o zwiększenie wielkości dofinansowania do tego rodzaju projektów nawet do 75%-80%. Środki na ten cel mają pochodzić z puli, której nie wykorzystano na inwestycje kolejowe. Jeżeli nie uda się wydać tych pieniędzy do połowy 2015 roku trzeba je będzie zwrócić Brukseli.
Wszelkie prawa zastrzeżone MPK Kraków 2013
realizacja Ideo powered by: Edito CMS